mandag 7. september 2009

Visste DU at :


Nordiske mediebrukere bruker ca seks til sju timer daglig på forskjellige medier, det er om lag en fjerdel av døgnet. i Norge bruker vi hele 37% av tiden vår på tv, ca 21% på radio, 17& på internett, 10% på musikk og 7% på avsilesing. Dette gir oss et veldig enkelt svar på at mange forskjellige medier daglig og årlig blir en større og større del av hverdagslivet, for 20 år siden ville kanskje prosent andelen på de forskjellige mediene vært halvert med 75%, slik er det ikke i dag, den nordiske andelen av befolkningen som bruker internett er på vei oppover, og har ikke sett seg tilbake på en god stund, andelen for de nordiske beboerne er mye høyere enn hva gjennomsnitte på de europeiske beboerne.

blandt de yngre (15-24 år) er det kun 51% som leser avis, dette har da synket fra 84% i 1991, mens de har økt fra 27% i 1991 til 87% når det gjelder innternettbruk. undersøkelser gjort gir oss et svar på at kun 1% av Norges befolkning leser ukeblader.

leksikon, ordbok og brev er nesten ukjente ting for dagens unge mediebrukere, iallefall som et håndfast materiale, de fleste av oss bruker Store norske leksikon på nett til å finne opplysninger, ordbøker finner vi både på internettsider og som egen programvare og de fleste av unge bruker enten mobil eller msn chatt for å være tilgjengelig. men det er samtidig veldig positivt dette, vi sparer på ark som også betyr at vi sparer trær fra å bli hugd ned for ingen annen nytt enn å ligge i hylla mens de samler støv og etterhvert får besøk av en hybelkanin.

våre unges mediebruk er kanskje veldig ille når vi ser på tall, men det er samtidig bra at vi følger utviklingen fra tiden vi lever i.

1 kommentar:

  1. En oversiktlig gjennomgang som får fra medievanene. Utfordringen blir å se på årsakene og virkningen av disse medievanene. Hvis de unge er storforbrukere av medier, hva gjør det med de unge?

    SvarSlett